آغاز ورود هواپیماهای جدید تا پایان سال

روزنامه آرمان در صفحه اقتصاد گفت وگويي را با علي عابدزاده

درباره اقدام هاي صورت گرفته در زمينه سازي نوسازي ناوگان هوايي و شرايط واگذاري آنها به شركت هاي خصوصي منتشر كرد.

82047002-70672914

نوسازي ناوگان هوايي كشور، از جمله اقداماتي است كه وزارت راه طي يك سال اخير به طور جدي پيگير آن بوده است. اين نوسازي تنها به خريد هواپيماهاي جديد محدود نمي‌شود، بلكه نوسازي زيرساخت‌هاي فرودگاهي و تجهيز تكنولوژي‌هاي مدرن را هم در بر مي‌گيرد. توسعه صنعت هوايي كشور براي وزير راه آنچنان با اهميت است كه در اين باره گفته است:«در اين خصوص وقت مي‌گذارم و توجه جدي به تامين زيرساخت‌هاي اين حوزه دارم.» اين سخنان عباس آخوندي را در گفت و گويي با رئيس سازمان هواپيمايي كشور در ميان گذاشتم. علي عابد زاده با اشاره به نوسازي ناوگان هوايي كشور، حضور و فعاليت بخش خصوصي در اين حوزه را نيز مغتنم مي‌شمارد و مي‌گويد:« مجموعه صنعت هواپيمايي كشور از حضور بخش خصوصي در اين حوزه استقبال مي‌كند.»
**اقدامات اخير وزارت راه در رابطه با نوسازي ناوگان هوايي كشور، نتايج قابل توجهي داشته است. آيا در اين رابطه جايگاهي نيز براي ورود بخش خصوصي در نظر گرفته شده است؟
تلاش وزارت راه و مسئولان هواپيمايي كشور متمركز است بر اينكه ناوگان هوايي ايران تا حد امكان ارتقا پيدا كند. از اين رو، بدون ترديد از حضور و فعاليت بخش خصوصي در اين امر استقبال و حمايت ويژه‌اي صورت خواهد گرفت. وزير محترم راه هم بر حمايت از شركت‌هاي هواپيمايي خصوصي براي حضور پررنگ تر در اين عرصه همواره تاكيد داشته اند.
**با وجود اين، چنانكه وزير راه هم اشاره كرده اند، بخش خصوصي به رغم اينكه فرصت‌هاي مطلوبي براي ليزينگ دارند، تاكنون در اين رابطه اقدامي نكرده اند. دليل اين عدم حضور چيست؟
به نظر مي‌رسد، ايرلاين‌هاي خصوصي كشور به لحاظ مسائل مالي با مشكل مواجه هستند و متاثر از همين موضوع، شايد در حال حاضر آن توان مالي كافي را نداشته باشند. بنابراين به نظر مي‌رسد نياز به وقت و زمان دارند تا بتوانند شرايط مطلوبي براي حضور پيدا كنند.
**وضعيت سفرهاي هوايي در كشور، عدد مطلوبي است. پس چگونه است كه اين ايرلاين‌ها به لحاظ مالي دچار كمبود هستند؟
طي همه اين سال ها، بهاي بليت و خدمات در ايرلاين‌ها – دولتي و خصوصي – به شكل دستوري تعيين مي‌شده است. متاثر از همين موضوع، شركت‌هاي خصوصي نتوانسته اند بيش از امور جاريه كسب سود كنند تا بتوانند منابع مالي كافي در اختيار داشته باشند و از محل آن براي نوسازي ناوگان خود اقدام كنند. ضمن اينكه اساسا متاثر از شرايط سخت اقتصادي، هر سال هم به لحاظ وضعيت مالي تحليل رفته اند. از اين رو به نظر مي‌رسد براي رسيدن به نقطه مطلوب، نيازمند فرصت هستند.
**بنابراين حالا كه نرخ بليت‌ها آزاد سازي شده است، آيا اين گونه شركت‌ها مي‌توانند منابع مالي مورد نياز خود را تامين كنند؟
البته موضوع تنها مربوط به نرخ بليت‌ها نمي‌شود، چرا كه از محل فروش بليت، حتي با نرخ آزاد گره مسائل مالي اين شركت‌ها باز نمي‌شود. نكته مهم در اين موضوع اين است كه اين گونه شركت‌ها ابتدا بايد در حوزه مسائل مالي خود، تغييرات اساسي و بنيادي را اعمال كنند تا از اين طريق فشارهاي مالي از روي آنها برداشته شود.
**آيا بعد از آن دولت در راستاي حمايت از آنها اقدام خواهد كرد؟
زماني كه ساختارهاي مالي اين شركت‌ها تغيير كند، فرصت و امكان پيدا مي‌كنند تا از تسهيلات نظام بانكي استفاده كنند و يا اينكه از موسسات سرمايه گذاري و مالي، سرمايه لازم را جذب كنند.اما در مورد حمايت‌هاي دولت، وزير محترم هم عنوان كرده اند كه اگر شركت‌هاي هواپيمايي [خصوصي] وارد ميدان شوند درموضوع فاينانس و بيمه از آنها حمايت خواهيم كرد.
**در بخشي از صحبت خود اشاره كرديد كه شركت‌هاي هواپيمايي بايد ساختارهاي مالي خود را به شكل بنيادي تغيير دهند. چه اشكالي در ساختار مالي اين شركت‌ها وجود دارد كه نيازمند تغيير و تحول است؟
به دليل اينكه نرخ بليت در گذشته تكليفي تعيين مي‌شده است، شركت‌هاي هواپيمايي خصوصي كشور با هر تغييري كه در نرخ ارز رخ مي‌داده است، دچار زيان مي‌شدند، اما با اين وجود حق نداشتند متناسب با تغييرات نرخ ارز نرخ بليت خود را تغيير دهند. ماحصل اين اتفاق زيان‌هاي انباشته بسياري است كه شركت‌هاي خصوصي با آن دست به گريبان هستند. وقتي كه يك شركت دچار زيان‌هاي انباشته است، نمي‌تواند از نظام بانكي تسهيلات مالي دريافت كند؛ حتي نمي‌تواند از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي استفاده كند، زيرا كه ساختار مالي آن طي سال‌هاي گذشته معيوب شده و به روز نيست.
**در رابطه با خريدهاي اخير در ناوگان هوايي كشور، آيا شركت‌هاي خصوصي بايد با واسطه دولت اقدام به خريد كنند و يا اينكه خود مي‌توانند مستقل از دولت عمل كنند؟
كليه شركت‌هاي هواپيمايي خصوصي براي تامين ناوگان هوايي خود، مستقيما با فروشندگان، با سازندگان هواپيما و يا با شركت‌هاي هواپيمايي كه مايل به فروش هواپيما هستند وارد مذاكره مي‌شوند و ارتباطي به وزارتخانه ندارد. در واقع امري مستقل است.
**آقاي آخوندي در صحبت‌هاي اخير خود گفتند كه انتظار داشتند لااقل ۱۰۰ فروند هواپيما در قالب خريد يا اجاره به شرط تمليك وارد كشور شود. اين سخن ايشان به چه معنا است؟
فكر نمي‌كنم منظور ايشان ورود اين تعداد هواپيما تا پايان سال ۹۴ بوده باشد. به هر روي، خريد هواپيما به طور مستقيم و يا با شرايط اجاره به شرط تمليك، مستلزم زمان است. اما اگر اين صحبت‌ها در مورد بخش خصوصي باشد، قاعدتا منظور اين بوده كه تقاضا براي سفرهاي هوايي به گونه اي زياد است كه حتي شركت‌هاي خصوصي مي‌توانستند با خريد اين تعداد هواپيما تقاضا را پاسخ داده و خود نيز به سوددهي برسند. ساده ترين شيوه براي تملك هواپيما هم در حال حاضر اجاره به شرط تمليك است كه به عقيده بنده، هم شركت‌هاي خصوصي فعلي در صورت اصلاح ساختار مالي و هم شركت هايي كه در آينده تاسيس مي‌شوند – و مشكل ساختاري مالي هم ندارند – با اين شيوه راحت‌تر مي‌توانند ناوگان مورد نياز خود را تامين كنند.
**تفاوت شركت‌هاي تازه تاسيس با شركت‌هاي قديمي چيست؟
از آنجايي كه شركت‌هاي جديد در زماني شروع به فعاليت مي‌كنند كه ديگر نرخ بليت تكليفي نيست، در نتيجه زيان انباشته ندارند و بهتر مي‌توانند از تسهيلات بانكي و سرمايه گذاري‌ها استفاده كنند.
**در رابطه با خريد‌هاي اخير، آيا تا پايان سال جاري هواپيمايي از سوي فرانسه به ايران تحويل داده مي‌شود؟
از سوي شركت‌هاي سازنده اين تلاش و پيگيري وجود دارد تا بتوانند تا پايان امسال هواپيماهاي جديد را به ايران تحويل دهند. شركت‌هاي هواپيمايي خصوصي و دولتي هم در اين رابطه دارند تلاش مي‌كنند.قبل از سال ۹۴ چند فروند هواپيماي اجاره اي وارد ايران شده بود كه هم اكنون هم در خطوط هوايي در حال پرواز هستند.

مطالب مشابه
ارسال دیدگاه جدید
شما میتوانید نظر و پیشنهاد خود راجب سایت و مطلب را برای ما ارسال کنید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

دیدگاهی ارسال نشده است!